Tyto se sebou rezonující alikvótní zvonkohry jsou velmi (možná dokonce světově) unikátní komplexností svého trojitého ladění. Nenazval jsem je alikvótní z důvodu, že by snad jiné zvonkohry neměly znělé alikvóty. Tyto zvonkohry však mají alikvóty laděny do harmonické řady! Fyzika vibrující trubky je totiž naprosto jiná než např. vibrující struny, kde jsou alikvóty již přirozeně v harmonické řadě.
A co to vlastně alikvóty jsou, a jak je to je s jejich „zázračností“ Vám povím později v samostatném článku. Zájemci se do té doby mrknou pro základní info na wiki.
Celá galerie zde.
Jaké je znění královské řady zvonkoher? Jedním slovem povznášející.
Tyto zvonkohry jsou velmi specifické jak svým „vyšším duchovním laděním“, tak fyzikou obsažených frekvencí. Jejich smyslem je otevření citu naslouchajícího, nasměřování vzhůru a léčivé působení.
Když jsem udělal první flétnohru s jedním specifickým laděním Souvislostí, dlouze jsem si na ni hrál a naslouchal jí, tak jsem musel říci, že na mě opravdu působí léčivě. Něco více o tomto tématu najdete v článku Léčivé nástroje?.
A jak a proč to tedy takto zní? Prvním laděním je základní frekvence kovu jednotlivých zvonků. Druhým je frekvence vzduchu uvnitř třech hlubších zvonků – velkých trubek, princip se sebou rezonujících flétnoher. A třetím je výše zmíněné alikvótní ladění. Velké trubky zní hlubokými tóny, avšak zároveň zvoní na tónech vysokých. Tyto vysoké částkové tóny jsou následně sladěny do harmonie se základními tóny vysoko znějících tyček či menších krátkých trubek.
Tyto zvonkohry vytvářejí harmonický zvukový prostor. Ten vyniká ve své plnosti, barevnosti a širokém tónovém rozsahu, v němž jsou propojeny hluboké tóny vytvářející pozadí s vysokým a jasným zněním tónů mnohem výše položených. Použité tóny a stupnice mají u těchto nástrojů hluboký význam a jsou výhradně v ladění Souvislostí.
Systém tohoto trojího ladění je takovým „mým“ dítkem a vzniklo na základě výroby a vývoje flétnoher, výzkumu matematiky a fyziky hudby a samozřejmě inspirace… díky za ni!