Ladění hirajoshi

Při experimentování s výrobou kalimb jsem testoval různá ladění. A tak jsem si konečně mohl vyzkoušet ladění hirajoshi, které mě kdysi zaujalo svým  zvláštním zabarvením. Toto ladění se původně používalo pro tradiční japonský strunný nástroj koto. Přesněji řečeno to není jedno ladění, ale spíše způsob vytvoření stupnice. Já jsem použil čisté intervaly od tónu G.

 

Od běžné pentatonické stupnice G-dur (G-A-H-D-E-G) se liší „pouze“ snížením dvou tónů o půltón(G-A-Hb-D-Eb-G). Zajímavé, jak se tímto nálada stupnice naprosto změní. A i když je to pentatonická stupnice, tak oproti „zvyku“ obsahuje dva půltóny. Struktura půltónových intervalů pro hirajoshi stupnice je podle wikipedie 2-1-4-1-4.

Je mi jasné, že působení stupnice je velmi odvislé od způsobu hry. I na nás doma působila různým hraním různě. I přesto mě zajímá Váš názor na tuto krátkou ukázku.
Vyberte max. 2 možnosti (např. příjemně a exoticky) a pod anketu připište komentář!

[poll id=“2″]

 

One Comment:

  1. Jana Michlová

    i přesto, že to zní jako vysoký zvuk, vnímala jsem ho i v první čakře a příjemně k tomu 🙂

Comments are closed